سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زائران در بند

زائران زندانی در عراق فراموش نشوند

دکتر شریف لکزایى


باید به سخنگوى جدید وزارت امور خارجه یادآور شویم هم اینک ایرانیان زیادی، که به قصد زیارت و بدون دریافت مجوزهاى لازم به عراق سفر کرده اند، در زندان‌هاى دولت عراق در بند هستند. این زندانیان، به دلیل طولانى شدن مدت زندان، دچار رنج‌هاى مضاعف روحى و روانى شده‌اند و طبق شنیده‌ها، حال برخى از آنان وخیم گزارش شده است.


نخستین نشست خبرى سخنگوى جدید وزارت امور خارجه و تأکید بر پى‌گیرى جدى پرونده نصرالله تاجیک، دیپلمات دربند ایرانى نیروهاى انگلیسی، مایه مسرت شد. در این نشست مطبوعاتى قشقاوى از پى‌گیرى تلاش‌ها براى آزادى دیپلمات‌هاى ایرانی، که بیش از یک سال پیش توسط نظامیان امریکایى در اربیل عراق ربوده شده بودند خبر داد. این تأکیدات مبین نگاه روشن این مقام وزارت امور خارجه نسبت به شهروندان و اتباع جمهورى اسلامى در دیگر کشورها است. اما این تمام ماجرا نیست.
در همین مصاحبه از وى درباره سربازان ایرانی، که توسط گروهک خودفروخته و تروریست موسوم به جندالله در استان سیستان و بلوچستان ربوده شده و طبق گفته‌ها به کشور پاکستان منتقل شده‌اند، نیز سؤال شد که در پاسخ به ذکر این نکته اکتفا کرده است که «در این باره گزارشى از وزارت کشور درخواست کرده‌ایم که هنوز به دستمان نرسیده است»! و روشن است که وزارت خارجه هم در این زمینه کارى انجام نداده است و همچنان منتظر دریافت گزارش است!
این پاسخ نشان مى‌دهد اهمیت حفظ جان شهروندان و اتباع ایرانى در تمامى اجزاى دولت جارى و سارى نیست و یا لااقل آن گونه که باید از اهمیت قابل توجهى برخوردار نیست. جالب این که در چند روز گذشته معاون امنیت وزارت کشور در گفت و گویى که در رسانه‌ها منتشر شد مدعى شد سفر سرپرست وزارت کشور به پاکستان ربطى به گروگان‌هاى ناجا نداشته است! لابد وزارت کشور گرفتار تهیه گزارش براى وزارت امور خارجه است تا در آزادى سربازان ایرانى بعد از دو ماه اقدامى صورت گیرد!
به هر حال از این موارد که بگذریم باید به سخنگوى جدید وزارت امور خارجه یادآور شویم هم اینک ایرانیان زیادی، که به قصد زیارت و بدون دریافت مجوزهاى لازم به عراق سفر کرده اند، در زندان‌هاى دولت عراق در بند هستند. این زندانیان، به دلیل طولانى شدن مدت زندان، دچار رنج‌هاى مضاعف روحى و روانى شده‌اند و طبق شنیده‌ها، حال برخى از آنان وخیم گزارش شده است.
گرچه حضور غیرقانونى زائران ایرانى در عراق قابل توجیه نیست اما وظیفه وزارت امور خارجه در این زمینه چیست؟ متأسفانه طبق گفته خانواده‌هاى این زندانیان، اقدامى براى آزادى این عزیزان و تغییر وضعیت و کاهش آلام آنان از سوى وزارت امور خارجه انجام نگرفته است. در برخى از موارد برخى از این عزیزان بیش از یک سال است که در زندان‌هاى دولت عراق بوده‌اند و خانواده‌هاى آنان به رغم پى‌گیرى‌هاى گسترده از زندانى بودن آنان مطلع نبوده و متأسفانه وزارت امور خارجه هم در این زمینه کارى انجام نداده است.
بگذریم از نامهربانى‌هاى دولت و مسؤولان عراق که از وضعیت به وجود آمده سوء استفاده کرده و تضییقات فراوانى را فراروى چنین زائرانى ایجاد کرده است و آنان را از حداقل امکانات نیز بى‌بهره گذاشته است که شایسته نیست.
موارد برشمرده شده تنها مربوط به مشکلاتى است که در همین چند ماه و چند سال رخ داده است. برخى پرونده‌ها نیز وجود دارد که 30 سال از آن گذشته و متأسفانه هنوز به وضعیت روشنى نرسیده است. سرنوشت امام موسى صدر، رهبر ایرانى شیعیان لبنان و متفکر برجسته جهان اسلام، از این قبیل است. گرچه گفته مى‌شود در این مدت بسیار طولانى اقداماتى انجام گرفته اما اقدامات ادعا شده نتیجه روشن و مشخصى دربرنداشته و سرنوشت امام موسى صدر همچنان در ابهام است.
لازم به یادآورى نیست که وزارت امور خارجه و سخنگوى تازه نفس آن هم خود را جزم کند تا پرونده همه شهروندان و اتباع ایرانى را در هر نقطه از دنیا به بهترین وجه و با انگیزه انسانى و اسلامی، ملى و کارى خود پى‌گیرى کند و تا حصول نتیجه از پاى ننشیند و پرونده همه شهروندان و اتباع ایرانى را در هر گوشه دنیا با جدیت پى‌گیرى کند. همین‌ها نقطه شروعى است براى آزمون دستگاه دیپلماسى و جدى بودن تحولات.


منبع: خبرگزارى انتخاب



م. ایمانى ::: چهارشنبه 87/5/16::: ساعت 7:0 صبح


لیست کل یادداشت های این وبلاگ